Vejret i Danmark har i år slået rekord for solskinsdage og varme. Det er skønt! Det er ingen hemmelighed, at vi hos Motivu er super glade for udendørs træning. Vi har udnyttet det skønne vejr og brugt utallige timer på sommertræning. Efter en (kort) køligere periode lover DMI, at vi de næste par uger vil opleve 20-25 grader og solskin. Vi glæder os til lange sommeraftener og hyggelige dage. Men også til sommertræning og motion.

Der er forskellige ting, man bør overveje, inden man kaster sig ud i sommertræning. Når der er 25 grader udenfor er der flere ting, der skal gøres anderledes under træning. Vi har samlet 5 tips til dig, der glæder sig til at træne om sommeren. Læs med og find ud af, hvad du kan gøre (og hvad du ikke bør gøre) for at opnå fabelagtige resultater på sommertræningen!

1. Vælg det rigtige tøj til sommertræningen

Når man skal træne i varmen kan tøjet være knald eller fald for dig. Vælger man tøj, der er for varmt, kan din træning blive til et helvede.

Tøjet til sommertræningen skal helst beskytte dig mod varme og mod solen. De fleste træningseksperter anbefaler derfor, at sommer-træningstøjet har følgende karakteristika:

  • Hvis det er stramt, skal det helst være i lyse farver. Det er en meget almindelig misforståelse at sort tøj i solen gør, at du får det mere varmt. Men det er lidt af en myte (lærte vi, da vi lavede research til dette indlæg). Flere undersøgelser viser, at sort tøj absorberer sollys, men også kropsvarme. Hvis dit sorte træningstøj er stramt, så vil det derfor betyde, at du får det varmere. Men hvis det sidder løst, så transporterer det faktisk varmen væk fra din krop.
  • Tøjet bør være åndbart. Kig efter tøj lavet i åndbart stof, og gerne med nogle åndbare meshpaneler. Hvis du er tvivl om stoffet er åndbart, kan du med fordel anvende vores tommelfingerregel. Jo mere lys, der kommer igennem, desto mere åndbart er stoffet.
  • Træningstøjet skal helst have UPF (Ultraviolet Protection Factor). Selvom dit træningstøj måske er tykt, så er det ikke lige med, at det er solbeskyttende. Derfor er det en god ide at finde tøj med UV-filter, så du ikke bliver solbrændt under sommertræningen. 

Hvis dit sommer-træningstøj er på den måde, er du allerede godt på vej! Det er dog altid vigtigt at huske, man bør gøre alt, man kan , for at beskytte sig mod solen. Husk derfor solhat og solcreme hver gang, du hoppe udenfor til sommertræning i solen!

2. Planlæg din sommertræning

Vi har sagt det før, og vi kommer nok til at gentage os selv flere gange. Men hvis man vil sikre sig, at man kommer i gang med træningen og holder ved den, så er planlægning et must!

Om sommeren er der især tre ting, du kan gøre, for opnå succes med træningen:

  • Sæt dig mål for sommertræningen. Det kan være, f.eks., at løbe en ekstra kilometer til september. Eller komme ud og træne to gange om ugen. Det vigtige ved dine mål er, at de er realistiske og du er motiveret til at opnå dem.
  • Læg et træningsskema. Når der på forhånd er sat tid af til træning, så er det nemmere at komme afsted. Skriv det i din kalender, og lad være med at lave andre aftaler samtidig. Så er der større chance for, du kommer afsted 🙂
  • Få dig en workout-buddy! Det er bevist, at man oftere kommer afsted til træning, når man har en aftale med andre mennesker. Så hvorfor ikke finde dig en træningsmakker, du kan lave aftaler med?

Hvis du vil gå all in på sommertræningen, så er der noget ekstra, du kan gøre… Du kan tage træningen med på ferie! Du kan både gøre det ved at finde “træningsvenligevenlige” feriedestinationer og resorts, men også ved at tage dit eget træningsprogram med.

3. Tilpas din almindelige træning

Hvis du allerede træner regelmæssigt, så ved du, at det ikke er alle øvelser, der er gode året rundt. Når det er varmt er der flere ting, du bør tænke over, når du træner.

Du kan tage din sommertræning med på ferie!

Du kan lægge en helt ny træningsplan, men du kan med fordel også tilpasse dit eksisterende program. Det, du bør tænke over, er følgende:

  • Intensitet/Tempo. Det betyder, at hvis du f.eks. normalt løber en kilometer på 4.5 minut, så er det en god ide at sætte tempoet ned og løbe den på 5 minutter i stedet for. Du kan f.eks. også justere gentagelser eller vægt under styrketræning.
  • Træningssted og rute. Selvom det er super dejligt med solskin, så er det sjældent godt at træne i fuld sol. Det samme gælder super varme, uventilerede omgivelser. Eksperter anbefaler derfor, at man træner i skyggen. For dig, der løber, kan det f.eks. betyde en ruteændring, mens det for fitnesscenter-gængeren betyder det måske at rykke træningen udendørs.
  • Tidspunkt. De fleste eksperter anbefaler, at man om sommeren træner tidligt om morgenen eller om aftenen. Mellem 11 og 17 står solen højest, og der er varmest. Derfor er det en god ide at træne tidligt om morgenen, inden solen har varmet for længe. Eller om aftenen, når solen ikke varmer så meget mere.
  • Træningstype. Det er ikke alt ved sommeren, der påvirker din træning negativt. Du kan f.eks. bruge sommervarmen til din fordel og træne smidigheden. Du kan forberede længere udstræknings-sessioner, eller tage til en omgang yoga i varmen.

4. Brug vandet

Kajak træning i søen kan være ekstremt hyggeligt, og har masser af fordele!

Det kan du gøre på to måder:

  • Træn i vandet! Du kan prøve svømning, forsøge dig med kayak, eller dyrke vand-aerobic. Den fordel, vi har fokus på, er at det er dejligt forfriskende og holder kropstemperaturen nede. Bor du tæt på vandet, kan du anvende det i din træning.
  • Gå glad i (iskoldt) bad inden træningen. En tysk undersøgelse viser, at det har mange fordele for din træning at få et koldt bad inden du går i gang med sommertræningen!

5. Tank op efter sommertræningen

Husk at tanke op efter din sommertræning

Det er vigtigt at forberede kroppen til sommertræning, men også at tanke op derefter. Det kan du gøre ved at drikke vand samt indtage rigeligt med salt og kalorier den dag.

Vi har skrevet et indlæg om, hvor meget vand du bør drikke før, under og efter træningen. Det varierer nemlig bl.a. I forhold til intensiteten af din træning og temperaturen.

Et godt tip, der har virket for os, er at indtage frugt efter en sommertræning. De fleste former for frugt indeholder nemlig masser af vand. Det er en nem og lækker løsning i sommervarmen.


Vi håber, du kan bruge de 5 tips til sommertræningen. Nogle gange kan varmen få træningen til at virke uoverskuelig. Men vi lover dig, at hvis du følger disse tips og tricks, så vil de gøre sommertræningen mere behagelig for dig.

Har vi glemt dit yndlingstip? Så del det gerne med os! Vi er altid glade for at lære nye ting og modtage konstruktiv kritik 🙂


Kilder: active.com, fitday.com, fitnessmagazine.com, huffingtonpost.com, physicsforum.com, popsugar.co.uk, rei.com, timesofindia.indiatimes.com