Der er et enormt potentiale i foreningernes eksisterende holdtræninger
Mange af os bliver bombarderet med reklamer fra fitnesskæder. Det er der en god grund til – det virker. Fitnesskæderne ved nemlig præcist hvad det koster at rekruttere et nyt medlem, samt hvad værdien af et nyt medlem er. Derfor poster de hvert år mange millioner i markedsføring, da indtægterne fra de nye medlemmer overstiger omkostninger ved at skaffe dem.
Find værdien af et nyt medlem i din idrætsforening: Værdiberegner
Det samme gør sig ikke gældende for idrætsforeninger. De fleste foreninger har ikke ressourcer eller kompetencer til at markedsføre deres træninger. En gennemsnitlig idrætsforening med 200 medlemmer er ofte båret af frivillig arbejdskraft og et meget begrænset økonomisk råderum. Man kan derfor ikke bebrejde disse foreninger, da det kræver både tid, kompetencer og økonomi at lave effektiv markedsføring.
Men det vil være sundt for foreningernes økonomi, hvis de brugte flere ressourcer på markedsføring. Vi har lavet en undersøgelse som viser, at et gennemsnitlig årskontingent ligger på ca. 1.000 kr. og et medlemskab vare gns. i ca. 4 år. Det betyder altså, at værdien af et nyt medlem i en idrætsforening, gns. ligger på ca. 4.000 kr. Det koster dog ikke i nærheden af 4.000 kr. at rekruttere et nyt medlem til en idrætsforening.
Det store potentiale ligger i de eksisterende hold, som ikke er fyldt op. En almindelig holdtræning, hvor der er plads til 20, men kun har 10 deltagere har ikke nogen nævneværdig omkostning ved at have én deltager mere. Derfor kan klubberne med fordel starte med at fylde de eksisterende hold.
Simpel løsning på tværs af foreninger
I efteråret 2018, satte vi os derfor som målsætning at finde en løsning på hvordan vi kosteffektivt kan skaffe medlemmer til idrætsforeninger, på tværs af alle sportsgrene. Vi præsenterede vores løsning for DGI og vandt i november 2018 DGI impact, som er DGIs innovationskonkurrence.
Løsningen går ud på at foreningerne opretter deres eksisterende træninger på motivu.dk og så annoncerer vi foreningernes træninger direkte til den respektive målgruppe for træningen. Vi beder ikke brugerne om at hive kreditkortet op af lommen, men blot at tilmelde sig en gratis prøvetræning, så vi får dem ned i klubben. Erfaringen viser nemlig, at konverteringen til at blive medlem er stor, når først man har været til en prøvetræning.
For at gøre det nemt for både foreninger og brugere, har vi bygget et værktøj, som viser essentielle oplysninger om foreningernes træninger og gør det nemt for brugerne at tilmelde sig. Når en bruger tilmelder sig en prøvetræning, får administrator og den respektive træner automatisk besked, inkl. alle kontaktinformationer. Foreningen skal således bare oprette deres træninger og tage godt imod nye medlemmer.
Vi er i øjeblikket ikke til at skyde igennem. Vi har haft det svært efter skolelukningen. men med jeres hjælp havde vi 25 til træning 1. gang, hvor vi normalt ligger på 12-15 stykker.
Maibritt Mathiasen, Guldborg IF
Målsætningen er at skaffe 35.000 medlemmer i 2023. Det kræver hårdt arbejde, men vi er et dedikeret team og vi kan se at det virker. Derfor er det bare et spørgsmål om at klemme ballerne sammen.
Related posts
3 Comments
Comments are closed.
[…] Læs også: Sådan skaffer vi 35.000 nye medlemmer i 2020 […]
[…] I Motivu arbejder vi benhårdt på at skaffe 35.000 medlemmer til idrætsforeningerne i 2020. […]
[…] Det første skridt mod nye udøvere af sporten går ofte gennem en gratis prøvetime i idrætsforeningen. Det er ganske fint. Derfor har Motivu opfundet et gratis værktøj, som idrætsforeningerne kan bruge til at lade potentielle medlemmer tilmelde sig prøvetræningen digitalt. Vores ambition er at skaffe 35.000 nye medlemmer til idrætsforeningerne i 2020. […]