Første indskydelse for mange klubber er at rekruttere nye medlemmer via betalt trafik. Eksempelvis kan det være via annoncering i lokalaviser og/eller på sociale medier. Dog findes der flere effektive metoder til at tiltrække potentielle medlemmer via organisk trafik. Det betyder, at du gratis kan drive trafik til jeres træninger med henblik på at skaffe flere medlemmer. Medlemsrekruttering via organisk trafik kan bruges som alternativ eller supplement til betalt trafik.
For at hjælpe dig godt på vej, har vi samlet vores bedste tips til at drive organisk trafik nedenfor.
Opret en unik klubprofil
Gode træninger er et absolut must for at få succes på Motivu. Derfor er det vigtigt, at du opretter træninger af høj kvalitet for at fange potentielle medlemmers interesse. Dog kan gode træninger ikke stå alene. En unik klubprofil er med til at gøre det mere attraktivt for potentielle medlemmer at vælge netop jeres klub – Jo bedre beskrivelse af klubben, desto større sandsynlighed for et kommende medlemskab. Det betyder, at en unik klubprofil, der afspejler klubben, træningerne og målgruppen, øger chancen for at skaffe flere medlemmer.
Klubbens beskrivelse bør være min. 600 ord og ikke kopieret fra andre hjemmesider. Årsagen er, at en god, lang og unik tekst på klubprofilen er nødvendig for en højere rangering på Google. Det skyldes, at Google vurderer vigtigheden af en side ud fra relevans og længde af teksten. Desuden kan du med fordel bruge ord, som potentielle medlemmer ofte søger på (f.eks. sportsgren, træning, by, kommune etc.). Ved at opnå større synlighed i Googles søgeresultater, skaber du mere organisk trafik til jeres klub.
Har du brug for lidt inspiration til jeres unikke klubprofil, er her nogle relevante spørgsmål, som du kan besvare:
- Hvordan vil du beskrive klubben?
- Hvad er klubbens historie?
- Hvilke sportsgrene/træninger tilbyder klubben?
- Hvilken aldersgruppe henvender træningerne sig til?
- Hvorfor vælger folk jeres klub?
- Hvad er unikt for klubben?
- Hvordan er stemningen i klubben?
- Har du en relevant udtalelse fra et medlem, træner, sportsdirektør el. lign.?
- Hvad er jeres fokusområde?
- Hvad er klubbens stærke sider?
Installér integrationen
En effektiv metode til at skaffe nye medlemmer er at tilbyde digital tilmelding til prøvetræninger via jeres hjemmeside. Ved at installere integrationen på klubbens egen hjemmeside, gør du det hurtigt og nemt for potentielle medlemmer at få et overblik over jeres træninger og tilmelde sig en prøvetræning. Det betyder, at integrationen er et yderst effektivt værktøj til at skaffe flere tilmeldinger og genererer mere gratis trafik til jeres træninger.
Når du installerer integrationen på jeres hjemmeside, tilføjer du et direkte call-to-action for besøgende på hjemmesiden. Dermed rammer du en værdifuld målgruppe, da jeres besøgende, uanset antal, allerede har vist interesse for klubben. Integrationen gør det også muligt for dig at følge med i, hvor mange visninger og kliks jeres træninger får.
For at opnå det bedste resultat, anbefaler vi, at du tilføjer træningerne på forsiden af jeres hjemmeside, hvor der er mest trafik. Alternativt kan du oprette en separat side for prøvetræninger, der linkes til i topmenuen på jeres hjemmeside.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du installerer integrationen, kan du se en videoguide her: https://www.youtube.com/watch?v=nWPrW-d2x38.
Følg op på prøvemedlemmer
En god opfølgning på prøvemedlemmerne efter endt prøvetræning er fundamentalt for helhedsoplevelsen. Derfor er det vigtigt, at du registrerer, om prøvemedlemmerne møder op til prøvetræningen. På den måde sikrer du, at de får den bedst mulige oplevelse ved at give dem den korrekte opfølgning. Hvis prøvemedlemmet registreres som fremmødt, vil personen modtage én eller flere automatiske beskeder med henblik på tilmeldelse i klubben. Derfor anbefaler vi, at du registrere prøvemedlemmets fremmøde hurtigst muligt efter prøvetræningen, da det øger sandsynligheden for konvertering til medlemskab.
Som administrator, kan du selv vælge, hvilke automatiske beskeder sendes til prøvemedlemmerne ved at aktivere og deaktivere dem på Motivu. Derudover kan du sætte dit personlige præg på beskederne ved at tilpasse formuleringerne. Vær opmærksom på, at nogle automatiske beskeder kun er tilgængelige med Motivu Premium.
Som supplement til de automatiske beskeder, kan du med fordel også kontakte tidligere prøvemedlemmer, som endnu ikke har tilmeldt sig. De kan nemlig betragtes som ‘varme leads’, da de allerede har vist tilstrækkelig interesse i klubben ved at tilmelde sig en prøvetræning. Det betyder, at du kan tilbyde dem at blive medlemmer af klubben eller deltage i en ekstra prøvetræning. Du kan finde prøvemedlemmernes kontaktoplysninger i sektionen ‘Tilmeldte’ på Motivu.
Del på sociale medier
I dag har næsten alle danske byer tilknyttet en eller flere lokale Facebook grupper, der kan betragtes som en digital udgave af lokalavisen. Disse grupper har ofte flere tusinde medlemmer, som alle har lokal tilknytning til den pågældende by. Desuden har alle gruppemedlemmer til fælles, at de interesserer sig for, hvad der sker i deres lokalområde. Dermed er den lokale Facebook gruppe en stor og relevant målgruppe for jeres klub.
I modsætning til annoncering i lokalavisen, kan du nå ud til denne målgruppe gratis ved at dele relevant indhold på sociale medier. Derudover kan du få direkte feedback og interagere med målgruppen via opslagets kommentarfelt. Derfor anbefaler vi, at du løbende pusher jeres klubprofil og træninger ud via lokale Facebook grupper.
Et bonustip er at få masser af interaktioner (likes, kommentarer, kliks og delinger) kort tid efter, at du har delt opslaget. Eksempelvis kan du sende linket til klubbens eksisterende medlemmer eller andre personer, som gerne vil støtte dig. På den måde kan du hurtigt få vist jeres træninger til adskillige personer i lokalområdet – Jo flere interaktioner med opslaget, desto mere eksponering til potentielle medlemmer.
Tilmeld ambassadørprogrammet
Motivu’s ambassadørprogram kan være et rigtig effektivt og værdifuldt værktøj til at skaffe nye medlemmer, hvis det bruges efter hensigten. Ambassadørprogrammet er et tilkøb, der giver jeres eksisterende medlemmer og andre interessenter mulighed for at være ambassadører for klubben. Det betyder, at jeres netværk aktivt kan give en hjælpende hånd med medlemsrekrutteringen.
Formålet er at guide og motivere ambassadørerne til at foretage handlinger med henblik på at skaffe nye medlemmer. Ved at få ambassadørerne til at sprede budskabet om klubben og dens træninger via deres egne kanaler, øger du chancen for flere tilmeldinger til jeres prøvetræninger.
Hvis du er interesseret, kan du læse mere om ambassadørprogrammet her: https://motivu.dk/info-til-klubber/services/ambassadorprogram.
_________________________________________
Ved at implementere ovennævnte tips, er du et godt skridt på vejen til at skaffe flere medlemmer til jeres klub via organisk trafik.
Brug for tips og tricks til at oprette en god træning? Læs ‘Sådan opretter du en god træning’ her: http://blog.motivu.dk/sadan-opretter-du-en-god-traening/.
Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du oprette jeres klub her: https://motivu.dk/info-til-klubber/opret-klub.