Kun 22,3% af danskerne kender til deres lokale idrætsforening. Sådan lyder den nedslående konklusion i en ny undersøgelse fra partnerne bag “Bevæg dig for livet”.
Læs IDANs nyhed om undersøgelsen.
Det er triste nyheder. Målsætningen med “Bevæg dig for livet” er nemlig at få 75% af befolkningen til at dyrke idræt i 2025 – og gerne ved hjælp af idrætsforeningerne, hvor halvdelen af udfoldelserne skal ske.
Men det er især triste nyheder, fordi der ligger rigtigt mange gode idrætstilbud ude hos jer i foreningerne, som ikke bliver udnyttet til fulde. Simpelthen fordi for mange ikke ved, at I eksisterer.
Heldigvis er der nemme fif at hente til mere synlighed.
I skal være mere end et navn.
Synligheden kan og skal vi naturligvis gøre meget bedre. Og her er det desværre ikke nok at vise navnet frem. Undersøgelsen fortæller nemlig også, at 15% kun kender deres lokale idrætsforening af navn, mens 29,8% slet ikke kender til foreningen.
Hvis denne del af de adspurgte skal få lyst til at dyrke idræt sammen med jer, skal de vide meget mere end at I eksisterer.
I skal være til gavn og ikke blot et navn.
Vis at I har det sjovt sammen i jeres sport – også ved spisebordet.
Løsningen er ikke ny raketvidenskab. Den er set før, men den virker; godt gammeldags ambassadørarbejde fra jeres glade medlemmer. Det er nemlig meget nemmere for de fleste af os at forholde os til Julia, der dyrker karate eller Ali, der dyrker bordtennis end at skulle læse alverdens oplysningsmaterieale. Især hvis både Julia og Ali samtidig kan vise, hvor sjov deres sport er.
Så frem med smartphones, smil og lækre smagsprøver på jeres sport. Også ved spisebordet i familie og venners gode selskab. Undersøgelsen viser nemlig, at halvdelen af de adspurgte henvender sig til deres netværk, når de vil have oplysninger om idrætsforeninger.
Sådan bliver I mere kendte. Her er 4 friske fif.
- Lav en gæsteoptræden. Lån 10 min. på en scene i storcentret lørdag formiddag eller til gadefesten, hvor I kan vise, hvad I dur til. I bliver set af nye mennesker og får gjort dem nysgerrige på jeres sport. Hvis der bare gemmer sig et enkelt nyt medlem eller to blandt tilskuerne, er minutterne givet godt ud.
- Udnævn et par ambassadører, som har lyst til at gå forrest og tale positivt om sport, træning og forening, når lejligheden byder sig. Det kan selvfølgelig være ved officelle lejligheder til de lokale og sociale medier. Men det kan også være i mere private sammenhænge blandt venner på skole, job eller uddannelse.
- Tag gode billeder/videoer af jeres sport. Både til hverdagens træning og når der er stævner/kamp – og del dem på de sociale medier. Billeder og video skal bruges som et godt redskab for jeres ambassadører at have ved hånden, når de skal overtale en god ven til at være med ved den næste prøvetræning.
- Lav opslag i den lokale Facebookgruppe: Næsten alle danske byer har en lokal facebookgruppe, hvor I kan få vist jeres træning til flere tusinde mennesker i lokalområdet. Typisk hedder de: “Alle os i Herning” eller “Vores Ishøj”. Sørg for at der kommer masser af interaktioner (likes, kommentarer, kliks og delinger) så snart du har lavet opslaget. Det er nemlig et signal til facebook om, at posteringen er relevant, og derfor vil facebook vise den til mange af gruppens medlemmer. Af den grund er det en god idé at sende linket til klubbens eksisterende medlemmer eller andre støtter.
Nye spillere til amerikansk fodbold fanget på Youtube.
Den lille fyr på billedet spiller amerikansk fodbold hos en af vores kunder i Holstebro Dragons. Han er et fint eksempel på, hvordan foreningen selv gør en indsats for at blive kendte på de sociale medier, når han og holdkammeraterne er i kamp. Forældrene filmer nemlig kampen, så alle bagefter kan se højdepunkterne på foreningens Youtube-kanal.
Det gør Holstebro Dragons kendte i lokalområdet og let at vælge en prøvetime hos dem. Og når de får potentielle medlemmer til prøvetime, er de også klar til at modtage dem, fordi de har overladt det administrative ansvar til andre end trænerne – se hvordan Motivu også kan hjælpe jer.