I Fægteklubben Trekanten er der ikke mangel på medlemmer. Tværtimod er Fægteklubben Trekanten en klub som sætter professionalisme og kompetencer indenfor foreningen i højsædet. På trods af et svært Corona præget 2020 er Fægteklubben Trekanten kommet godt igennem det. Dog har én ting ændret sig for Fægteklubben Trekanten – de er begyndt at bruge Motivu.
“jeg vil også lægge hovedet på blokken og synes faktisk at Motivu er super værd at betale for”
Theis Samsig, Fægteklubben Trekanten
I modsætning til andre klubber har Fægteklubben Trekanten ikke gjort brug af Motivu som et værktøj for markedsføring og eksponering. Den del har de selv i en årrække varetaget succesfuldt internt i foreningen. Tværtimod har Fægteklubben Trekanten brugt Motivu som et organisatorisk værktøj. Specifikt har den automatiske opfølgning via e-mail været vigtig for foreningens brug af Motivu. Foreningens nystartede brug af Motivu har gjort, at de altså har en platform og et system, hvor de kan videresende interesserede prøvemedlemmer. På den måde kan de nemt holde styr på tilmeldinger til deres prøvetræning, samt sikre at der automatisk bliver fuldt op til både træneren og personer, der har været til prøvetræning.
Vi har efter at have hørt nærmere om Fægteklubben Trekantens resultater ved brugen af Motivu udført et interview med Næstformand Theis Andersen Samsig. Det har resulteret i nogle brugbare informationer, der viser hvordan Motivu kan bruges som et værktøj til at strømline aktiviteter i idrætsforeninger og samtidigt booste medlemstal.
Professionalisme og systematik giver flere medlemmer
Hvordan ser jeres tilgang til medlems rekruttering ud?
“Fægtning er en super svær sport at rekruttere medlemmer til, da vi jo konkurrere med de populære sportsgrene som f.eks fodbold, håndbold, badminton m.m. – Vores rekruttering ligger generelt i mund-til-mund metoden og samtidig prøver vi at deltage i arrangementer, som for eksempel “Kulturhavn”. Udover dette er vi også aktive digitalt, vi varetager faktisk vores egen digitale markedsføring af foreningen. Det gør vi blandt andet gennem Google annoncering og så er vi også aktive på både Facebook og Instagram. Facebook bruger vi til at holde kontakt og blive set digitalt og så laver vi også en smule betalt markedsføring derpå. Instagram bruger vi også, men det tror vi mere på eksponere os internationalt og giver os opmærksomhed på en anderledes måde.” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
“Efter prøvetræningen får deltagerne en e-mail om hvad de synes og om de har lyst til at melde sig ind –det er smart”
Theis Samsig, Fægteklubben Trekanten
Kan du fortælle mig noget mere om, hvordan I har valgt at bruge Motivu?
“Ja, vores brug af Motivu kommer egentlig af, at vi fik en henvendelse fra den tidligere udviklingskonsulent i vores nationale forbund, som gav mig en heads up på, at han havde skrevet nogle mindre klubber op til Motivu. Han var sådan lidt overrasket, fordi “Gud det gav egentlig nogle medlemmer” og han troede, at vi havde fuldstændig styr på vores markedsføring og det har vi jo sådan set også. Men så sagde han: “Prøv lige at kigge på det, det tager ikke så lang tid at sætte op”, så jeg kiggede på det. Derefter var dét, jeg virkelig faldt for hos Motivu, denne her automatiske opfølgning, altså denne her reminder om at vores deltagere bliver påmindet om, at de skal dukke op. Så efter prøvetræningen får de en e-mail om, hvad de synes og om de har lyst til at melde sig ind -det er smart. Selvom vi har værktøjer, der kan gøre det, så kræver det med Motivu kun, at folk er tilmeldt igennem platformen og så kører det på skinner for både kunder og trænerne, det er fedt!” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
Så det har været positivt at bruge Motivu til at få systematiseret tilgangen til prøvetræninger?
“Ja, så efter vi er begyndt at bruge Motivu, har jeg jo fået sat alle vores hold op på platformen, som vi kan tilbyde gratis prøvetræninger til. Det er jo noget, vi har haft tilbudt før, men i et meget mere løseligt format. Her er det mere strømlinet, du har en prøvetime, den får du gratis og så melder du dig ind, hvis du synes det. På den måde er der kommet en masse positivt ud af at have fået sat det mere i system” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
Vil I hos Fægteklubben Trekanten fremadrettet gøre brug af Motivu?
“Ja og jeg vil også lægge hovedet på blokken og synes faktisk, at jeres produkt er super værd at betale for. Selvom vi prøver at reducere omkostninger ligesom alle andre, så er vi super glade for, at det bliver stillet til rådighed gratis for os – men jeg vil sige, at hele det her flow og sådan nogen ting for mig, der letter det en masse ting. Specielt, at vi egentlig bare kan pege folk hen et sted og så får de alle oplysningerne der. For eksempel netop lige nu, hvor vi ligger og aflyser planlagte hold og bliver ved med at udsætte dem, så ved vi faktisk, i hvert fald her de sidste gange, hvor vi virkelig skulle aflyse dem et par gange, at folk får en besked “Hey holdet er blevet aflyst, men du kan bare tilmelde dig igen her” og så gør de det. Det er jo fedt, fordi det er jo en fastholdelse af nogen potentielt nye medlemmer. Det ville være svært at skulle holde styr på den del, hvis vi ikke havde jeres system til at gøre det – Så jeg synes det er knald godt!” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
Har Motivu hjulpet jer udover at systematisere jeres medlemsrekruttering? Har I fået flere medlemmer på bundlinjen af at bruge Motivu som værktøj?
“Altså det er svært at sige, spørgsmålet er jo om vi ville have fået medlemmerne alligevel. Jeg ville helt klart tilskrive, at der klart er nogle medlemmer, vi har fået ud af det. Altså det hjælper os på to virkelig vigtige punkter. Specifikt, at vi får folk til at møde op og vi har styr på folk, der møder op og så hjælper det jo også, at hvis de ikke møder op, så bliver de påmindet om, at de ikke har mødt op og måske de lige skulle have taget det seriøst.” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
Det lyder godt!
“Ja, så alene af den grund kan jeg sagtens se, selvom det har været et super svært år at måle på sidste år, fordi der var en del andre faktorer, der gjorde sig gældende, at vi nok har fået 20-30% medlemmer ekstra, som ikke ville have konverteret, hvis vi ikke havde haft Motivu. Det tal er muligvis højere, men det er mit gæt, at de medlemmer måske ville være forsvundet, hvis vi ikke havde brugt Motivu… Udover dét, så er der tilsyneladende også nogen, der har klikket sig ind på siden (Motivu.dk) uden nogen forudgående kontakt med os og tilmeldt sig en prøvetræning, så dem er der også kommet et par stykker af.” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
Fantastisk, ville du i fremtiden anbefale Motivu som platform og værktøj?
“Ja 100% – det fungerer.” – Theis Samsig, Næstformand, Fægteklubben Trekanten
Er du eller din forening interesseret i Motivu og vores medlemsrekruttering? Så læs mere på https://motivu.dk/club eller kontakt Direktør, Morten Nørsten på morten@motivu.dk