Segmenteret medlemsrekruttering skaber resultater i en allerede successrig forening

Fyldte hold og mange deltagere, det er ikke ukendte ord for Gentofte Svømmeklub. I Gentofte Svømmeklub er der nemlig fart på, specielt på hold for børn og unge. Holdene er oftest fyldte og har lange ventelister. Faktisk går det så godt for Gentofte Svømmeklub, at de bruger det meste af deres tid på at få mere tid i bassinerne til deres medlemmer. At det går godt i Gentofte Svøm er heller ikke mærkværdigt, da det er en klub, hvor der er styr på tingene. Derudover er Gentofte Svøm heller ikke bange for at afprøve og vedligeholde givende samarbejder. De har både samarbejder med de lokale folkeskoler, er i tæt dialog med DGI, samt Dansk Svømmeunion. På trods af succesen stod Gentofte Svømmeklub overfor en udfordring i 2020, de manglede voksne medlemmer. Deres børnehold voksede og det gik strygende, men de havde svært ved at få fyldt deres hold, som var beregnede til voksne og ældre.

“Det var relativt nemt at få sat det op (Motivu)… Jeg har også været tilfreds og beæret over, at vi rent faktisk kunne få 50 tilmeldt til prøvetræninger i denne her allerede svære tid

Klaus Nissen, Gentofte Svøm

Det betød, at Gentofte Svømmeklub havde brug for hjælp til at rekruttere voksne medlemmer. Dog havde Gentofte Svømmeklub ikke den store erfaring med at markedsføre dem selv, de arbejdede primært via mund til mund, laver events og stævner, når tiden er til det og etablerer samarbejder, som er rettet mod børn. Ønsket om at få flere medlemmer til voksenholdene satte også tanker igang hos Gentofte Svømmeklub om, hvordan det bedst kunne lade sig gøre.

Der er plads til hygge og fællesskab i Gentofte Svømmeklub – Her fejres klubbens 60-års jubilæum

“Det område hvor vi har haft en udfordring, det har været på voksen siden, hvor vi ikke har fyldte hold, så derfor havde vi netop overvejet, hvordan vi skulle prøve at få fyldte hold for at få lidt mere og bedre økonomi i at køre voksensvømning. Men det har nærmest bare været en passiv reklamesøjle på nettet og ellers ikke sådan noget vildt proaktivt – men i bund og grund er det mest til fokus at få fyldt voksenhold og ikke så meget børnehold… jeg undrede mig meget over, at vi ikke har fået sat noget i lokalbladet, men det har der bare ikke rigtig været tradition for. Udover det, så bliver de også vandet mere ud, de der papir medier, fordi alt er så digitalt anno 2020.” Klaus Nissen, Gentofte Svømmeklub

“Jeg tror, at vi nåede at få omkring 10 medlemmer, men det hele stoppede pga. coronaen desværre. Men vi ved også nu, at lige så snart vi får lokket dem til prøvetræning, så bliver langt de fleste medlemmer

Klaus Nissen, Gentofte Svøm

Heldigvis har Motivu et tæt samarbejde med DGI og det var også igennem DGI, at Gentofte Svømmeklub fik tilbuddet om at gøre brug af Motivu.

“DGI satte os i kontakt med Motivu og da vi hørte om det, så bed vi til bøjlen med det samme, fordi vi lå netop med halvfyldte hold på voksensiden, specielt med den her pudsige corona opstart – vi kunne så ikke vide, at der desværre kom en kraftig anden bølge” Klaus Nissen, Gentofte Svømmeklub

Efter at Gentofte Svømmeklub var blevet skrevet op til at bruge Motivu både som platform, samt til varetagning af markedsføring for klubbens træninger, blev de digitaliseret, primært ved hjælp af annoncer igennem sociale medier, heriblandt Facebook og Instagram.

“Det var relativt nemt at få sat det op (Motivu)… Jeg har også været tilfreds og beæret over at vi rent faktisk kunne få 50 tilmeldt til prøvetræninger i denne her allerede svære tid, altså det væltede jo bare ind og det er vel og mærke nogle hold, der har været svære at besætte før i tiden… Det gik jo over forventning, så jeg håber selvfølgelig, at der kommer flere – nu skal vi jo også til at tage fat i dem, der har signed up og jeg håber, vi kan få dem til prøvetræning igen nu, når de ikke nåede dem p.g.a nedlukningen og jeg håber, at vi kan fortsætte samarbejdet med Motivu næste år.” Klaus Nissen, Gentofte Svøm

“I fremtiden vil jeg da helt sikkert også gerne anbefale Motivu, især med den erfaring vi har haft.”

Klaus Nissen, Gentofte Svøm

Foto: Gentofte Svøm

Digitalisering af Gentofte Svømmeklub var dermed noget, der kunne mærkes. De fik tilskrevet over 50 personer til prøvetræning og fik også før den pludselige nedlukning tilskrevet 10+ nye medlemmer.

Jeg tror, at vi nåede at få omkring 10 medlemmer, men det hele stoppede pga. coronaen desværre. Men vi ved også nu, at lige så snart vi får lokket dem til prøvetræning, så bliver langt de fleste medlemmer, så det er positivt… I fremtiden vil jeg da helt sikkert også gerne anbefale Motivu, især med den erfaring vi har haft.” Klaus Nissen, Gentofte Svøm

Gentofte Svømmeklub ser specielt frem til at kunne åbne deres døre igen og håber på at se mange nye og kendte ansigter i svømmebassinerne. Hvis du er interesseret i at komme til en gratis prøvetræning, så hold øje med https://motivu.dk/club/750/gentofte-svommeklub – Her kan du, når genåbningen kommer, finde et udvalg af spændende svømmehold.

Er du eller din forening interesseret i Motivu og vores medlemsrekruttering? Så læs mere på https://motivu.dk/club eller kontakt Direktør, Morten Nørsten på morten@motivu.dk