Sindal IF er en lokal og hyggelig idrætsforening med beliggenhed i det nordjydske. Deres forening har igennem mere end 85 år skabt trygge rammer for børn og unge med lysten til at dyrke motion og sport. Deres lokaler rummer flere forskellige afdelinger. Her tilbyder de hold til blandt andet fodbold, håndbold, volleyball, floorball, badminton og gymnastik med mere.
Sindal IF troede, at de var velkendte i deres lokalområde, men fandt desværre ud af, at dette ikke altid var sagen.
“Vi synes selv, os der er hernede (i Sindal IF), at der er ikke noget problem, her er vi og alle kender os. Det var lige indtil jeg mødte en familie, der boede 150 meter fra hallen, hvor deres barn gik til gymnastik i en anden by og så sagde jeg “hvorfor gør hun det?”… Det viste sig så, at familien slet ikke vidste, at der var gymnastik nede i vores hal og det viser jo i en grad hvor svært det er at annoncere sig selv som forening”. Luise Nielsen, Formand, Sindal IF
Vi fik et start tilbud og så gav jeg jo Motivu de her umulige opgaver, som var at finde flere medlemmer til hip hop, brydning og volleyball... Og det lykkedes faktisk rigtig pænt“
Luise Nielsen, Sindal IF
Sindal har primært tilgået deres medlemsrekruttering via mund til mund, men har dog også været opmærksomme på, at det er vigtigt at tilgå sig digitalt. Derfor har de selv oprettet deres forening på Facebook, i håb om at kunne kommunikere med lokalområdet mere effektivt. Sindal har ydermere forsøgt at oprette partnerskaber med de lokale skoler og SFO’er, desværre uden den ønskede effekt.
“… Det er svært at rekruttere nye medlemmer, specielt børn fra familier der ikke er vant til at dyrke sport eller holdsport, så vi har prøvet i et par omgange også at lave samarbejdsaftaler med SFO og skoler og sådan noget, hvor børnene er, det er også rigtig svært.” – Luise Nielsen, Formand, Sindal IF
Sindal stod specifikt med udfordringer med sportsgrene, der var mindre populære og derfor ikke havde den samme mund til mund-effekt blandt de unge, som for eksempel fodbold havde. Helt konkret havde de altså brug for flere medlemmer til hip hop, brydning og volleyball. Efter at have afprøvet de mere traditionelle og originale metoder, stødte Sindal på Motivu og et tillokkende opstartstilbud. Det gjorde at foreningen hurtigt fik oprettet sig på Motivu og derefter kom igang med at markedsføre deres hold på Motivu’s platform og ved hjælp af Motivu’s smarte integrationer, fik de integreret træningstilbuddene på deres egen hjemmeside.
“Da vi endte med at få lavet vores reklamefilm oplevede vi at vores puslingehold eksploderede og sprang op til 21 medlemmer”
Luise Nielsen, Sindal IF
“Vi fik et start tilbud og så gav jeg jo Motivu de her umulige opgaver, som var at finde flere medlemmer til hip hop, brydning og volleyball. Det er hold, hvor det bare har været svært at finde medlemmer, specielt fordi der ikke er meget historie om, at folk går til de her ting. Så det har været rigtig svært at finde de børn, men ved brug af Motivu der lykkedes det faktisk rigtig pænt.” – Luise Nielsen, Formand, Sindal IF
Fra brug af Facebook og mund-til-mund, til fuldt ud digitale løsninger og annoncering
Efter den første oplevelse med Motivu, fik Sindal blod på tanden. Det endte med, at de blev bevilget 25.000 DKK fra DIF & DGI’s foreningspulje. De penge blev øremærket til et nyt og opløftet medlemsrekrutteringsforløb. Efter at have fået bevillingen lod Sindal sig ikke hvile på laurbærerne, de var straks igang. Hos Motivu fik de taget hånd om deres annoncering i form af skræddersyede Facebook og Instagram kampagner til deres lokalområde. Det gjorde, at de var til stede digitalt i lokalområdet, samt at folk nemt kunne se hvilke hold, der holdt åbent for gratis prøvetræninger. Udover en markedsføringsstrategi som medførte mærkbare resultater til Sindal, fik foreningen også lavet videoer af deres hold. Videoerne havde til formål at præsentere holdene for potentielt interesserede deltagere. Både markedsføring, annoncering og især videoerne havde en stor ønsket effekt.
“Da vi endte med at få lavet vores film, ja der havde vi et gymnastik puslinge hold, som var helt på r*ven for at sige det, som det er. Der var ikke mange medlemmer tilbage og mange af børnene var ved at blive for gamle til at gå der. Efter at vi fik lavet vores film, er holdet eksploderet og sprang op til 21 medlemmer. Der måtte jeg simpelthen bede om at få stoppet annonceringen, fordi der ikke kunne presses flere børn ind i hallen, så det var jo absolut helt fantastisk.” Luise Nielsen, Formand, Sindal IF.
Det var ikke kun hold for unge børn, der kunne nyde stor success af Motivu’s annoncering og videoer, også Sindals håndboldhold oplevede stor fremgang. Her oplevede Sindal at Motivu’s annoncering påvirkede flere kanaler end kun det digitale. Efter de første medlemmer kom igennem Motivu, så blev det hurtigt spredt fra mund til mund blandt de unge deltagere. Det resulterede i, at flere af Sindals håndboldhold så en positiv fremgang i medlemstallet.
“Også håndbold fik en del medlemmer, nogen meldte sig først ind igennem Motivu, men der var også nogen, der kom af sig selv, altså uden om systemet (Motivu). Der oplevede håndbold formanden også, at det smittede af på andre håndboldhold, altså de ældre håndboldhold, så han er jo glad. Han kan slet ikke tørre smilet af ansigtet, fordi håndbold jo også er generelt nedadgående i medlemmer, men der kom jo børn i alle mulige aldre og skulle prøve den her sport, så det var helt vildt godt.” Luise Nielsen, Formand, Sindal IF
Sindal IF kan altså se tilbage på deres rekrutteringsforløb med en succes følelse i maven, med en medlemsvækst på over 20 nye medlemmer og mange nye tilmeldinger til deres træninger. Det skyldes først og fremmest, at Sindal så Motivu som en alternativ mulighed til det traditionelle og var friske på en digital udvikling til deres medlemsrekruttering. Den skræddersyede digitale annoncering varetaget af Motivu og de specielt lavede film og videoer, har foreningen den dag i dag stadigvæk glæde af.
Er du eller din forening interesseret i Motivu og vores medlemsrekruttering? Så læs mere på https://motivu.dk/club eller kontakt Direktør, Morten Nørsten på morten@motivu.dk
Har du eller din forening hørt om DIF & DGI’s foreningspulje? De støtter hvert år danske idrætsforeninger med 42 mio. kroner, læs mere om puljen her: https://www.dgi.dk/foreningsledelse/medlem-af-dgi/medlem-af-dgi/medlemsfordele/soeg-dif-og-dgi-s-foreningspulje og lær mere at kende om din mulighed til at søge om støtte til dine projekter i foreningen.